mandag 25. mai 2015

Stilleben

På fredag da vi hadde blokkdag i trykk og foto fikk vi i oppgave å jobbe med stilleben. Stilleben vil si bilder eller kunstverk som gjengir objekter i ro, ofte som oppstillinger av hverdagslige gjenstander gjerne fra naturen, mat, glass, vaser osv. Selv brukte jeg gjenstander jeg hadde tatt med meg på skolen, eller som jeg fant på skolen. Jeg tok mange ulike bilder, men har plukket ut de ti jeg synes ble best å leverte dem inn til læreren. Ett av bildene skulle publiseres på bloggen. Her er bildet jeg valgte:


Jeg synes dette bildet var artig. Jeg stilte linjalene og passeren opp tilfeldig, men synes resultatet likevel ikke ble for rotete, men spennende. Jeg brukte lys på alle bildene jeg tok, samt kamerastativ på noen av dem. I forhold til lyset på dette bildet tenkte jeg at jeg ville få fokuset på gjenstandene, samtidig som jeg ville få fram skygger. Komposisjonsmessig tenkte jeg at jeg ville ha omtrent like mye luft over og på sidene av gjenstandene. Jeg synes det at passeren og den ene linjalen var lengre enn selve midten av bildet gjorde stillebenet mer interessant. Alle bildene har jeg redigert fargene på, samt kuttet og rettet opp noen av dem i PhotoShop. Jeg synes det var kjekt å jobbe med stilleben, og en artig oppgave!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar